Мода як масова культура

14.05.2017

Мода як масова культура

Продовжимо тему, чим же виступає мода в сучасному світі. Haute Couture (в пер. з франц.) – «високе шиття» або більш вільний переклад – «висока мода». По суті справи -це частина мистецтва, розвивається за його законами, і її творці – художники. Та якщо відкинути естетику, то мода постає перед нами, як звичайна частина масової культури.

Споживачами оригінальних творів мистецтва завжди були найбагатші люди, які вважали себе елітою суспільства. Саме вони знаходяться і в перших рядах споживачів творів високої моди. Наприклад, голландський модельєр Едуард ван Рейн довгий час одягав сім’ю Онассісів, королівську родину Нідерландів, створив в Голландії свій Будинок Haute couture.

Створювані такими художниками моделі унікальні, виконуються в єдиному екземплярі, викрійки при виготовленні не використовуються, майже немає швів, виконуваних на швейних машинках. Для цих моделей використовуються найякісніші тканини. Такі моделі оцінюються за критеріями образотворчого мистецтва, де цінується тільки оригінал, а копія викликає почуття, що варіюються від презирства до обурення.

Ніби чисте мистецтво для мистецтва. Багато моделей призначені лише для показу, і ніким не передбачається, що їх будуть носити в масовій кількості або взагалі хтось вийде в таких сукнях на вулицю. Однак висока мода – це і лабораторні екземпляри, які при наявності сприятливих умов можуть піти з певними корективами в серію, це джерела натхнення і поштовх для роздумів маси модельєрів, які працюють на потік, що виробляють моделі класу pret-a-porter, тобто вже призначені для носіння в реальному житті, а не тільки на подіумі.

Тут мода набуває зовсім іншого характеру. Це процес масового споживання і масового конструювання кордону між «модними» і «немодними». У фізичному просторі висока мода концентрується на подіумі, а “звичайна” – на вулиці, в різних громадських місцях – театрах, фірмах, університетах і т.д. Це те, що часом називають «вуличною модою». Висока мода і мода співвідносяться як мистецтво і  масова культура.

Отже, мода починається там, де з’являється масовість моделей. Її основа – це масовий смак. Сила високої моди в тому, щоб якомога далі вирватися вперед, позначити тенденції майбутнього з ризиком бути не зрозумілим сьогодні. У кутюр’є ті ж амбіції, що і у художника. Сила тих, хто робить бізнес на моді – в здатності вловити і осідлати поворот в смаках мас, що дає шанс на велику кількість продажів і, отже, на високі прибутки – головний критерій успіху.

, переглядів: 1 459

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *