Поговоримо про покупки?
Певне, кожен стикався з ситуацією, коли йшли в магазин, з гарно складеним та провіреним десять разів списком, щоб купити одні речі, а на виході з магазину, ваші пакети рвались від купи непотрібних інших. Оговтувались ви тільки вдома та ще й переконували себе, що все це вам потрібно і насправді нічого страшного не відбулося, от тільки усвідомили ви це тільки після покупки.
Пам’ятайте, це не що більше, як вдало виконана робота маркетологів. В цьому власне і корінь проблеми. Вони використовують знання з нейромаркетингу, впливаючи на ваші органи відчуттів, щоб ваше підсвідоме приймало рішення за вас, але вигідне для них.
Якщо звернутись до біології та психології, то взнаємо, що людям властиве мультисенсорне сприйняття предметів, а тому для високого рівня продажів важлива кожна деталь: форма, текстура, колір, запах та навіть смак продукту, а оскільки людина – істота соціальна, як казав Арістотель, то й такі фактори, як загальний ажіотаж, схвалення, відгуки та звички мають не менше значення при виборі та купівлі того чи іншого товару.
Почнемо з зору, найперше в очі нам впадає ― колір. Людина розрізняє більше кольорів, ніж будь-яка інша істота. А тому ми скоріше звернемо увагу на яскравий плакат чи зображення, ніж на чорно-біле, яке не викликає практично жодних емоцій, не відкладається в пам’яті.
Переваги теплих кольорів у створенні відчуття комфорту, та поділу гами на чоловічу та жіночу, молодіжну та призначену для більш зрілого покоління ― ніхто не відміняв.
Наприклад, рекламні банери зазвичай, орієнтовані на заможних клієнтів, тому вони будуть витримані в глибоких кольорах синьо-чорних тонів та червоному кольорі, відомим нам, як колір впевненості. В той же час, для реклами текстилю використовують пастельні кольори, які асоціюються з комфортом та затишком.
Наступним щаблем є ― відсліковування погляду, дизайн речі повинен бути не просто красивим: привабливі елементи повинні бути оптимально розташовані. Чимало експериментів дали змогу вивести загальні принципи, які характеризують сприйняття людиною інформацію, найчастіше спостерігалося, що глядачі дивляться туди, куди й модель, зображена на рекламному постері, або манекен за вітриною. Якщо вони дивляться прямо, то люди частіше звертатимуть увагу на їх очі, ніж на продукцію, що рекламується.
Але інформація сприймається не лише візуально, а ще й на слух. Думаєте, в торгових центрах вмикають музику для того, щоб ви не нудьгували і грає там все підряд? Вибір композицій, їх ритм мають значний вплив на поведінку покупців:
Коли в торговому залі включали музику на 130 ударів в хвилину люди носилися від однієї полиці до іншої, а на 90 ударів починали повільно та більш спокійно пересуватися.
Неймовірно, правда?
Певні бренди створюють свої музичні “візитні картки” – мелодію, яка асоціюється з ними. При цьому, даний трек повинен відображати цінності, характер, завдання бренду: пристрасність, жвавість, ексцентричність чи ніжність, затишок або сексуальність.
Цікавим елементом, що відіграє не менш важливу роль є нюх. Аромамаркетинг використовує як приємні, так і неприємні запахи в своїх цілях. Перевага впливу на покупців через нюхові рецептори в тому, що інформація про запах поступає безпосередньо до кори головного мозку. Запах може зберігати в пам’яті образ деяких продуктів і щоразу, як ми будемо його відчувати в уяві виникатиме асоціація з товаром.
Всім подобається запах нового взуття і нових книг.
Також, запах надають і приміщенню. Запахи бувають теплими та холодними – купувати нас змушує перша категорія ароматів.
До речі, цікавий факт, вся техніка Apple спочатку має один і той же запах – навмисний хід, який проводиться для того, щоб ви, заходячи в їх фірмовий магазин захотіли придбати нову одиницю продукції, щоб знову відчути цей аромат.
В Діснейленді взагалі використовують неприємні запахи, щоб зменшити черги. А в Америці використовують ароматизацію штрафних квитанцій, щоб їх швидше оплачували.
Все, що нове ― хочеться «пощупати», дотик буде нашим наступним компонентом.
Тактильний маркетинг направлений на те, щоб товар був приємним на дотик, який ви захочете відчути знову, який буде асоціюватиметься у вас з приємними емоціями. Певне кожен зараз згадав момент у магазині одягу.
Текстура товару повинна бути гармонійна за характером із його запахом: тобто легка і невагома з жіночим запахом та на противагу тверда з нотками чоловічого аромату, адже це не створює дисонансу в підсвідомості людей.
Факт: кава в ребристих стаканчиках здається нам більш дорогою та якісною.
В той же час температура продукції та обстановки дуже важлива при прийнятті покупцем рішення. Тепло дає відчуття безпеки, саме тому в торгових залах підтримується оптимально комфортна температура. Для того, щоб людина легко піддавалась впливу.
Дійшла черга і до мови. Деякі виробники перекладають назви товарів на кілька мов. Такий підхід доцільний щоправда для просування не всіх типів продукції. Як показали дослідження, назви продуктів рідною мовою асоціюються з друзями та рідними, а іноземні назви з чимось коштовним та статусним.
Тут вже виникає проблема підміни понять. Чи помічали ви, що іноді вам підходить одяг різних розмірів, які зазначені на ярличках? Наприклад, ви знаєте, що у вас розмір m, проте в одному із магазинів на вас ідеально сіли джинси розміру s. Думаєте, ваші тренування принесли неймовірні результати за короткий час? На жаль, бажанням людей носити одяг меншого розміру вдало маніпулюють відомі бренди. Вони свідомо замінюють розмір одягу, щоб ви відчували приємні емоції від “схуднення”, а отже віддавали перевагу саме цій марці одягу, яка вам лестить.
Питання соціуму найгостріше, тому наступним елементом буде ― соціальна приналежність.
Людям підсвідомо подобаються високі ціни – вони означають тільки те, що не всі можуть собі ці речі дозволити, а отже роблять їх особливими.
Щоб там не казали, людям хочеться бути “як усі”, масова культура сьогодні процвітає, тому що, це знімає відповідальність, натомість вселяє відчуття схвалення, прийняття, перебування “в тренді”, впевненості в собі та сили. Знову згадаємо, Apple, які створюють не продукцію, а стиль життя. “Якщо ви володієте таким телефоном ― значить ви круті”, ― ось чим керується більшість його споживачів перед першою покупкою, а тільки потім зважають на фунціональність техніки.Вигідна ситуація для виробників, адже більше не потрібно доводити, що товар якісний, їм потрібно переконати покупця, що так думає більшість.
Категоризація теж суттєво впливає на наш вибір. Людям притаманно надавати речам певні ярлики, які загалом можна розділити на “хороше” \ “погане”.
Людей програмують купувати речі, оперуючи їхніми бажаннями бути здоровими, бажанні схуднути чи бути красивими та ін.
В той же спосіб ефективно діють реклами за участі відомих спортсменів чи кіноакторів, моделей або політиків, які рекламують речі, які ви одразу захочете купити та у вашому мозку гарно складеться асоціація. Підсвідомо те, що ви купуєте цей продукт, дає вам впевненість в тому, що ви можете добитись такого ж успіху, як і зірки на постерах чи рекламних роликах.
Перейдемо до індивідуального вибору, наші звички ― продукують наші покупки. Так-так. Нас дуже дратує реклама по телевізору, яка прокручується по кілька разів, проте ефективність її дії незаперечна: в нашій пам’яті відкладаються назви продуктів і при виборі товарів ми оберемо саме ті, які нам звичні та знайомі з реклами, навіть якщо ми ніколи не користувались та не вживали їх.
Саме завдяки такій звичці ми надаємо перевагу класичному розташуванню продуктів в супермаркетах і знову ж таки відчуваємо дискомфорт, коли їх локацію змінюють.
І нарешті, про що ж говорять емоції? Наші покупки визначають три основні емоції: страх, голод і сексуальне бажання або прагнення бути привабливим та бажаним. Маніпулюючи людським страхом перед втратою здоров’я, гарного вигляду, та будь-чого, що має цінність для вас, маркетологи вдало продають засоби для догляду тіла та спортивний одяг. Очевидно, що постери з привабливими продуктами та людьми, які задоволено їх поїдають спекулюють почуттям голоду. А наше прагнення до краси дає можливість продавати розкішний одяг, а також процвітати ринку послуг салонів краси, перукарень та ін.
Отже, хвороба це чи пристрасть ― вирішувати вам. Якщо ви бачите у себе такі симптоми, як, наприклад, постійні походи в магазин без конкретної потреби щось придбати, насолоду при розгляді вітрини, любов до модних журналів, бажання купити яку-небудь річ без об’єктивної причини, смуток і апатію без нової покупки, то необхідно брати себе в руки, та пам’ятати чиї ці витівки. Звертайте увагу більше на перечислені нами компоненти і будьте обережними.